Zweden & Fíka

Hejsan! (Zweeds voor hallo!)

Hoe tof! Mijn ouders hebben voor komende zomer een reisje geboekt naar Zweden en ik ben stiekem best jaloers. Ik heb een zwak voor Scandinavië en zou er dolgraag ook naartoe gaan! En nu blijkt dus dat ze echt een supertof gebruik hebben waarvan ik hoop dat het overwaait naar Nederland.. ‘fika‘. Bijkletsen met vrienden onder het genot van koffie en iets lekkers dus! Het is ontstaan vanuit de slang vertaling van coffee. Het Engelse coffee werd kaffi en dat werd weer fika. Nu ik het zo gespeld zie klinkt het logisch maar ik had het niet zelf kunnen bedenken. Al is Zweeds een hele logische taal trouwens haha. Toen ik het woord ‘vakantie’ opzocht bleek het ‘skolledighet’ te zijn, wat een beetje klinkt als school dicht haha. Makes sense, right?

[EDIT] haha mijn goede vriendin Eva had nog een leuke toevoeging die té leuk is om niet te delen. Ze vertelde dat gefeliciteerd in het Zweeds grattis is haha met de woorden ‘dit had Nederlands kunnen zijn’ ! Hilarische toevoeging Eef, bedankt dat ik je mocht quoten.. Deze is voor jou ♥

Goed, fika dus… Ik ben voor!

Fika

Geef een reactie

